Websitebouwer René Mulder: Er moet een banaan op je webpagina zitten. Klanten moeten iets willen pakken.

Als kleine jongen van 6 jaar kwam René Mulder met zijn ouders uit Noordwolde naar Oldeberkoop en hij is nooit meer weg gegaan. Hij woont samen met journaliste Henriët Haan, kreeg samen met haar een zoontje Niel. Ruim 10 jaar geleden besloot René naast zijn baan bij Omroep Flevoland zelfstandig ondernemer te worden met zijn web-bedrijf MulderMedia. Een jarenlange ervaring in de besturingstechniek en een degelijke kennis van de onderbewuste drijfveren van mensen helpt hem daarbij.

MulderMediaWeet je dat 90% van de besluiten van mensen gebaseerd zijn op het onderbewuste”, vraagt René me als hij uitlegt waarom ik als klant eerder voor hem moet kiezen dan voor de concurrent. “Ik vind dat zo enorm boeiend en ik gebruik die kennis in mijn werk. Het helpt me voor mijn klanten websites te maken, die werken. Die ook werkelijk geld opbrengen. 

Mensen zijn bijvoorbeeld geneigd vooral positieve berichten op hun website te zetten. Hoe sympathiek dat ook mag lijken, het is niet effectief. We weten uit de psychologie, dat mensen vooral getriggerd worden door dingen, die ze als niet positief ervaren. Als je iemand graag aan meer bezoekers op zijn website wilt helpen dan kun je zijn aandacht beter trekken door heel boud te stellen: “Baal jij er van dat je geen bezoekers op je website hebt?” dan: “Wil je veel bezoekers op je website?”

Zo put ik bij het bouwen van een website uit talloze wetenswaardigheden uit de psychologie, die je niet terug ziet maar die wel uiterst belangrijk zijn. Er moet een banaan op je webpagina zitten. Je moet iets van het scherm af willen pakken. Dat is mijn specialisme en passie. Ik wil de klant begeleiden bij het hele, vaak ingewikkelde proces van het maken van een website. Daarin ligt mijn ruim10 jaar lange ervaring en passie.

Ik zie vaak zoveel onbenutte kansen en slechte websites waar niet goed over nagedacht is. De sites ‘werken’ domweg niet. Een slechte website levert in het ergste geval een slecht imago op. De bezoeker denkt; als de site al zo slecht is dan...

Het gaat er om of de website doet wat hij moet doen; de bezoeker aanspreken/bedienen! Vaak wordt een te ontwikkelen zakelijke website te 'persoonlijk benaderd' door de opdrachtgever: “Dat vind ik ‘niet mooi' of:” ik denk dat het zo beter is.” Logisch, maar een bezoeker is niet geïnteresseerd in een persoonlijke mening. De bezoeker wil zijn doel bereiken en wel zo snel mogelijk!

Met de komst van smartphones en tablets bekijken bezoekers een website niet meer met een beeldscherm zoals op een computer. Een smartphone heeft natuurlijk een veel kleiner scherm dan een ‘normaal’ computerscherm. Als je een smartphone of tablet vervolgens ook nog draait, heeft dat ook nog tot gevolg dat het scherm breder of hoger wordt. Een website, die geen rekening houdt met deze gegevens is onbruikbaar. Ik wil ook daar de klanten voor behoeden.

Als je een product wil verkopen, is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Bij een website is het niet anders. Teksten dienen de doelgroep aan te spreken, afbeeldingen moeten kloppen, kortom ‘het gevoel’ moet bij de doelgroep aansluiten. De navigatie moet worden uitgestippeld en de lay-out moet worden ontworpen”.

René beschikt over een netwerk van specialisten, die hem helpen het proces tot een goed einde te brengen. Henriët, zijn vriendin is als journaliste de specialist bij uitstek op het gebied van tekst en alle visuele aspecten van een website laat René graag over aan grafische ontwerpers.

Hoe komt een man met een goede baan bij de Omroep Flevoland en een liefde en passie voor radio er bij zelfstandig ondernemer te worden?

René: “Ik werk nog steeds bij de Omroep. Ik was als kind al gefascineerd door de radio. Vooral de uitdaging die de radio is voor de eigen fantasie vond ik boeiend. Naast mijn beroep als muzieksamensteller wil ik bezig zijn met mijn tweede passie, websites maken, en dat doe ik liever als zelfstandig ondernemer.

Ik gebruik echter in beide vakken alle kennis, die ik opgedaan heb in de afgelopen 25 jaar. Ik begon toen ik net 16 was al als vrijwilliger bij de lokale omroep Radio Centraal. Daarna ben ik na mijn opleidingen in besturingstechniek en fijnmechanica gaan werken bij het toenmalige Oldeberkoper bedrijf Container Technics. Dat bedrijf verhuisde 10 jaar geleden naar Drachten.

Ik heb toen een baan gekregen bij de Omroep Flevoland waar ik alle facetten van het radio maken heb ondersteund. Eerst als programma-technicus en later als muzieksamensteller. Radio is nog steeds mijn hobby en liefde en dat zal altijd wel zo blijven. Maar met de huidige veranderingen in het omroepbestel wil ik me ook op andere dingen richten, die mijn passie hebben.

Als muzieksamensteller bij de radio doe je veel dingen die van pas komen bij het maken van websites. Zo moet ik voor het bewaken van het radioformat een midden vinden tussen muzikale stijlen, vormen, ritmes, en thema’s. Dat vereist een grote gevoeligheid voor harmonie. Zo zorg je ervoor dat je luisteraars aan de radio gekluisterd blijven. Dat doe ik in feite ook in mijn werk als website bouwer. Mijn websites zijn de verleiders op Internet. Het gaat er om ze onweerstaanbaar te maken. Gelukkig heb ik inmiddels veel klanten blij kunnen maken met websites die ook echt zo werken”.

Tekst: Mara Eijsbouts

Foto: Nadine de Ruiter

4seizoenenAttractief